Uw leerlingen de leukste en meest leerzame maatschappelijke stage of praktijkervaring, professioneel ondersteund door ervaren jongerenwerkers. U de waardering van leerlingen en hun ouders voor uw maatschappelijke klimaat. En wij nemen u het werk uit handen, zonder dat het u iets kost. Lees meer over de voordelen van een samenwerking tussen uw school en Helping Heroes MDT. MDT, Maatschappelijke Dienst Tijd is er voor jongeren van 14-27 jaar. Er staan 3 zaken voorop: Talent ontwikkeling, iets doen voor een ander (helpen in de samenleving) en anderen ontmoeten (in contact komen met mensen buiten het eigen sociale netwerk). Kortom, samen met anderen leuke,  leerzame en dienstbare activiteiten doen. De waardering die jongeren daarvoor krijgen is belangrijk. Daarnaast krijgen zij een beloning in de vorm van een cadeaubon en een Europees certificaat voor hun maatschappelijke inzet die bij latere sollicitaties of vervolgopleidingen net een streepje voor kan geven. Tijdsbesteding: MDT is er in vele vormen, geheel flexibel in te delen. De tijdsbesteding is tenminste 80 uur binnen een periode van maximaal 6 maanden. Dat kan dus wekelijks 3 uur zijn gedurende 26 weken of bijvoorbeeld een maatschappelijke stageperiode van 3 weken. Tijdsbesteding kan zowel onder schooltijd, in vrije tijd of een combinatie daarvan plaatsvinden. Activiteiten: De activiteiten van een MDT worden zoveel mogelijk afgestemd met u als opleider en natuurlijk met de jongeren zelf binnen de kaders van de MDT kernwaarden. Zo kunnen we een programma samenstellen dat zoveel mogelijk aansluit bij het curriculum of bij de leerdoelen van die periode voor de betreffende leerlingen. Enkele voorbeelden zijn: Soep koken voor daklozen, het organiseren van een goede doelen loterij, een toekomst / banen ontmoetingsdag, helpen van een natuurorganisatie, zwerfafval ruimen in combinatie met een sport activiteit, een citygame, Wie ben je Game, Gezond eten challenge, groen schoolplein ontwikkelen, dance workshops, Beatz & music talent class. Voordelen voor u als school: De leerlingen doen waardevolle en leuke ervaring op. Het draagt bij aan het maatschappelijk klimaat en uitstraling van uw school. Extra waardering van leerlingen en hun ouders. Er is professionele begeleiding van de leerlingen door ons team. Optimale aansluiting bij uw eigen onderwijsprogramma door een programma op maat voor de verschillende klassen. Leerlingen kunnen met hun inzet een beloning verdienen voor henzelf maar ook voor de school. Omdat MDT gefinancierd wordt vanuit het Ministerie / ZonMw, zijn er voor de scholen en leerlingen geen kosten aan verbonden. Voordelen voor de leerlingen: Leuke en leerzame activiteiten (gemiddelde waardering door leerlingen 9+!), leren en ervaren op een andere manier, even ‘buiten de schoolbanken’. Bezig zijn met talent ontwikkeling en leren wat je leuk vindt en goed kunt. Bijdragen aan toekomstige (school/carrière) keuze. Contact: Wilt u weten wat wij als MDT organisatie voor en vooral samen mét u als school kunnen doen? Neem dan contact op met: Michel Groenewegen, 06-26963790 – michel@helping-heroes.nl of Erik Blokpoel, 06-11343669 – erik@helping-heroes.nl van Helping Heroes | MDT.
Voorbeelden uit de praktijk: Een Mavo school wilde een praktijkmodule starten waarbij 3e jaars leerlingen per week 3-4 uur werken aan praktische cases en opdrachten. Het leggen van contacten met bedrijfsleven en externe partijen was voor de coördinator een tijdsintensieve klus. Zij zocht contact met Helping-Heroes|MDT. Samen hebben we een programma uitgewerkt voor 26 weken tussen de herfstvakantie en zomervakantie. De leerlingen hebben elke woensdagmiddag praktijk case met de vaste begeleider van Helping-Heroes in samenwerking met de mentor. Aan de hand van de leerdoelen die door de school waren opgesteld heeft Helping Heroes alle praktijk opdrachten bedacht en de bijbehorende externe partijen geworven. Coordinator Susanne: “We hebben een uniek praktijk programma waar de leerlingen, hun ouders en wij als docenten dol enthousiast over zijn. Het sluit naadloos aan op onze leerdoelen. We hebben inspraak en het profijt maar niet al het werk dat erbij komt kijken, ideaal!” Een VMBO Kader opleiding (Zorg en Welzijn) had vanwege de corona maatregelen nog geen goede invulling voor de maatschappelijke stage periode voor haar leerlingen. Het annuleren van de stage leek de enige optie. Tot zij contact kregen met Helping-Heroes. In nauw overleg werd in een periode van 4 weken tijd een compleet programma opgezet voor alle 75 leerlingen.  Hierbij werden het lokale bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties door Helping-Heroes betrokken. Zorg en Welzijn Coordinator Anja: “Het was ongelofelijk hoe snel en flexibel Helping-Heroes het programma in overleg met ons wist op te zetten en hoe goed het aansloot bij onze doelen voor de maatschappelijke stage. De leerlingen kregen een tegoedbon van € 25,- voor hun deelname en verdienden daarnaast € 25,- per leerling voor de school. Van dat geld hebben zij een voetbaltafel voor de aula kunnen kopen. Een geweldige ervaring voor de leerlingen, én voor ons als docenten om te werken met deze organisatie. Volgend jaar doen we dit natuurlijk opnieuw!” Een ROC Bouw en techniek klas wilde een praktijk stage inbouwen voor de leerlingen maar was er nog niet goed uit hoe dat te doen. Ook ontbraken de contacten met lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties. En de tijd om alles op te zetten. Samen hebben we een programma bedacht waarbij de leerlingen 3 maanden lang elke woensdag een praktijk dag hadden met  vooraf uitgewerkte technische klussen bij goede doelen en maatschappelijke organisaties in de buurt. Onder leiding en toezicht van diverse aannemers en onderhoudsbedrijven. Ze hebben enorm veel ervaring opgedaan,  hun talenten ontwikkeld en contacten gelegd met organisaties maar ook toekomstige werkgevers. Van de 18 leerlingen hebben er vijf vakantiewerk gevonden bij een van de aannemers en zijn er 7 vrijwilligers werk blijven doen bij de goede doelen. De leerlingen hebben o.a. het hekwerk vernieuwd van de lokale dierenweide, het creatieve lokaal van het verzorgingstehuis opnieuw geschilderd, een opberghok gemaakt met schappen en vakken voor een dagopvang voor kinderen met een verstandelijke beperking, geholpen bij de aanleg van zonnepanelen bij het lokale asiel, onderhoudswerk gedaan bij een daklozen opvang en een nieuwe winkelinrichting gemaakt voor de voedselbank. Mentor Richard: We hadden vooraf bedacht dat zo’n maatschappelijke stage goed zou zijn voor de leerlingen maar hadden ons niet gerealiseerd dat het zo veel voordelen zou brengen in de zin van ervaringen, ontmoetingen en netwerk opbouwen voor de leerlingen. De waardering van alle partijen was bijzonder en heel erg motiverend voor de leerlingen die dit project met een dikke 9 waardeerden.  Dit project gaan we volgend jaar zeker weer doen!.

Bekijk hier hoe andere onderwijs instellingen MDT toepasten binnen hun school

VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK

Een Mavo school wilde een praktijkmodule starten waarbij 3e jaars leerlingen per week 3-4 uur werken aan praktische cases en opdrachten. Het leggen van contacten met bedrijfsleven en externe partijen was voor de coördinator een tijdsintensieve klus. Zij zocht contact met Helping-Heroes|MDT.

Samen hebben we een programma uitgewerkt voor 26 weken tussen de herfstvakantie en zomervakantie. De leerlingen hebben elke woensdagmiddag praktijk case met de vaste begeleider van Helping-Heroes in samenwerking met de mentor.

Aan de hand van de leerdoelen die door de school waren opgesteld heeft Helping Heroes alle praktijk opdrachten bedacht en de bijbehorende externe partijen geworven.

Een Mavo school wilde een praktijkmodule starten waarbij 3e jaars leerlingen per week 3-4 uur werken aan praktische cases en opdrachten. Het leggen van contacten met bedrijfsleven en externe partijen was voor de coördinator een tijdsintensieve klus. Zij zocht contact met Helping-Heroes|MDT.
Samen hebben we een programma uitgewerkt voor 26 weken tussen de herfstvakantie en zomervakantie. De leerlingen hebben elke woensdagmiddag praktijk case met de vaste begeleider van Helping-Heroes in samenwerking met de mentor.
Aan de hand van de leerdoelen die door de school waren opgesteld heeft Helping Heroes alle praktijk opdrachten bedacht en de bijbehorende externe partijen geworven.

Super Programma voor onze leerlingen én voor ons als docenten
5/5

We hebben een uniek praktijk programma waar de leerlingen, hun ouders en wij als docenten dol enthousiast over zijn. Het sluit naadloos aan op onze leerdoelen. We hebben inspraak en het profijt maar niet al het werk dat erbij komt kijken, ideaal!”

Suzanne

Coördinator Onderbouw